Järnvägsraset vid Aspen




Gå till startsidan



Titel: Järnvägsraset vid Aspen
Händelsedatum: 1913-06-14 15:00:00
Ort: Jonsered
Land: Sverige
Position
Lat: 57.753140217341674
Lon: 12.228511502489596

Beskrivning

Den 14/6 1913 inträffade det då största och förödande järnvägsraset som förekommit i Sverige. Händelsen ägde rum på västra stambanan mellan Jonsereds station och Aspens hållplats. Järnvägslinien gick där jämnsides med landsvägen i en starkt svängd kurva utmed en bukt av sjön Aspen.

Arbetet med framdragning av dubbelspåret från Göteborg till Alingsås hade hunnit till denna punkt, och man var sysselsatt med att bygga en viadukt, en åtta meter hög stenbänk, för det nya spåret över den gamla linjen. Marken på den ifrågavarande platsen bestod av blålera och kunde inte motstå det oerhörda trycket från de väldiga stenmassorna och började därför att glida.

Dagarna närmast före olyckan hade man märkt en viss skruvning i stenvallen och den 14 juni runt middagstid blev denna ännu starkare. Strax efter upptäckten och strax efter det att Alingsåståget nr 314, som går från Göteborg klockan 15:05 passerat platsen, hördes plötsligt ett starkt underjordiskt dån. Marken hamnade i gungning, telegraf- och telefonstolpar välte omkull, järnvägsskenor drogs sönder och hela strandområdet, ca 150 meter långt och 100 meter brett gled med järnvägsvallar, landsväg, en banvaktsstuga, åkrar och ängar ned mot sjön och försvann i djupet. Vid olycksplatsen befann sig vid tillfället tre personer, av vilka en grindvakterska och en banvakt lyckades springa sig till räddning. Den tredje, fabriksarbetaren Johan Johansson, som arbetade med ogräsrensning på ett fält, rycktes med ned i djupet. Efter några kullerbyttor i det våldsamt upprörda vattnet fick dock Johanson fatt i en bjälke och bärgades sedan tämligen välbehållen i land.

Nässjötåget som var 4-5 minuter försenat kom nu med full fart rusande mot olycksplatsen och skulle med mängden av passagerare varit räddningslöst förlorat om inte lokföraren i sista stund fått syn på de fallande telegrafstolparna och de i solen glittrande avbrutna järnvägsskenorna. Han lyckades få stopp på tåget endast 30 meter från den gapande avgrunden. Hade tåget inte varit försenat, skulle det samtidigt med den sjunkande banvallen slukats av vattnet.

Platsen är ungefärligt angiven.





Kategorier

#Olycka #Fordon


Källor

Hvar 8 dag / Årg. 14 (1912/1913), No:38, s602